13 February 2009

Cinta dan Kasih Sayang

Firman Allah yang bermaksud,

“ Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rsa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”

( Ar- Rum ayat: 21)

Cinta bukanlah sesuatu yang salah kerana ia merupakan perasaan fitrah manusia yang telah dianugerahkan dan ia perlu dibimbing agar sejajar dengan kehendak syariat serta tidak melanggar ketetapan-Nya.

Cinta mempunyai segala makna kasih sayang yang harmoni, perasaan rindu dan kesanggupan untuk menempuh suka dan duka kehidupan bersama. Cinta yang sebenarnya tidak memandang rupa paras yang cantik, ia tidak mementingkan aspek fizikal semata-mata sebaliknya menghargai di antara satu sama lain dengan menerima kekurangan dan kelebihan yang ada pada diri masing-masing.

Islam sememangnya memberi ruang pada perasaan fitrah ini dengan mensyariatkan pernikahan sebagi tempat bermuaranya cinta. Islam mentarbiahkan, menyucikan dan membimbing perasaan cinta ini dengan ikatan yang halal menerusi akad nikah. Sebagaimana yang disabdakan dalam ayat berikut,

“Tidak terlihat di antara dua orang yang saling mencintai (sesuatu yang sangat menyenangkan) seperti pernikahan” (Sunan Ibnu Majah)

0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda..Terima Kasih!