28 February 2009

Rancangan hiburan terlalu banyak disiarkan ditelevisyen dewasa ini. Kian hari,ianya tumbuh bagaikan cendawan. Namun sejauh mana pengawasan dan tahap cakna kita kepada isu-isu berkaitan media masa ini. Zaman teknologi 3G umpamanya telah menyebabkan banyak masalah yang timbul hasil kecanggihan gajet-gajet yang dihasilkan bagi tujuan yang tidak baik.

Rancangan terbitan di TV pula kini kian lari dari matlamat mendidik jiwa insan. Ianya telah jauh menyimpang kerana kurangnya pemahaman tentang Islam dan batasannya dalam berhibur itu sendiri. Rancangan yang mencungkil bakat anak-anak kita umpamanya, bakal melahirkan seorang modal insan yang berbakat besar..namun bukan yang menerapkan nilai-nilai Islam yang sebenar. Mereka diajar menyanyikan lagu-lagu cinta, lagu rock dan lain-lain yang mereka sendiri tidak memahaminya. Jadi, ibubapa seharusnya memilih dan memantau apakah saluran alternatif bagi hiburan anak-anak ini.

Carilah hiburan yang mendidik jiwa, umapanya nasyid dan juga bacaan ayat-ayat suci Al-Quran. Bingkasan ini hanyalah sekadar renungan. Renungkan dan fikir-fikirkanlah..carilah yang terbaik untuk anda dan juga keluarga.

0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda..Terima Kasih!